Pages

Tuesday, March 14, 2017

BABY FOOD: introducing solid food

(slika preuzeta sa interneta)

Još pre par meseci sam dobila nekoliko pitanja hocu li pisati o uvođenju nemlečne hrane. Tada, na samom početku naše avanture sa hranom nisam imala dovoljno informacija, a ni samopouzdanja za takav post. Vremenom, sam dosta toga naučila, kako smo uvodile jedan po jedan obrok i jednu po jednu namirnicu, pa sada već mislim da mogu da pišem o tome. Napominjem da nisam ni pedijatar, ni nutricionista i da je sve što ćete pročitati u nastavku samo moje (naše) iskustvo. Svako bira za svoje dete najbolje, pa je na vama da izvučete ono što vam odgovara i primenite.
Kako sam ja svojoj bebi uvodila čvrstu hranu pročitajte u nastavku...

Gde sam nalazila informacije?
Tu je pre svega "Kuvarski dnevnik bebe Marte" za koji smatram da vam 101% treba. Dr. Marija je po danima i satima pisala na koji način je svojoj bebi uvela hranu, sa sve komentarima o prihvatanju iste i svim preprekama na koje su naišle. To je bukvalno dnevnik, pa je baš zbog toga uvek bio i ostao naš #1, posebno u tim prvim danima i mesecima.
Tu je i knjiga "Moj prvi zalogaj" u kojoj je obuhvaćen širi pogled na hranu ne samo za bebe već i za decu, kasnije. Možete pročitati puno toga o principima zdrave ishrane, kao i o svakoj namirnici (kako se najbolje čuva, konzumira itd.). I u ovoj knjizi ima recepata, posebno za malo veću decu, kao i jako maštoviti načini za serviranje hrane.
Morala sam da kupim i Larousse "100 recepata za bebe" jer me neobičan izgled knjige veoma privukao. U njoj su samo recepti poređani po uzrastu bebe, ali mogu pripomoći kada vam ponestane inspiracije za kašice.

5,5 meseci
Kao u "Dnevniku bebe Marte" počeli smo ovu avanturu sa 5,5 meseci. Odlučila sam da prvo polako formiramo ručak, iako je tih prvih dana on bio rano, u 11h. Nekoliko dana sam joj davala Milupa bebi pirinač bez mleka (jedva sam nalazila žitarice bez ad mleka) koji sam joj spremala sa svojim mlekom, kako ne bi morala da se navikava odmah na ukus već samo novi oblik hrane. Naravno, prvi dan nije pojela bukvalno ništa, ali to sam i očekivala pa nije bilo mesta nervozi. Sva deca počnu da jedu, pa će i vaše. Kojim tempom, to je individualno! Iako je meni doktorka rekla da počnem da uvodim sve odjednom, ja sam se pridržavala pravila tri dana po namirnici jer mi je bilo lakše da pratim ponašanje bebe, stolicu itd. Tako su na red došli šargerepa, tikvica i krompir koje sam spremala sa bebi pirinčem i par kapi maslinovog ulja, kako bih povećala kalorijsku vrednost obroka (koji i dalje nije bio obrok jer bi pojela samo par kasičica). Šargarepa joj se odmah svidela, a sa tikvicom i krompirom smo se ponovo družili tek nakon nekog vremena, jer joj nisu "legli". Kada uvedete jednu povrćku, pri uvođenju sledeće, možete i nju koristiti jer je uvek lepši ukus kad imaju dve namirnice. Naravno, uvek posle ručka, sledi podoj, koji ona ne odbija.

6 meseci
Prošle su prve dve nedelje, beba se polako navikavala na novi oblik hrane i već je počela da fino jede, a pod tim podrazumevam 6-7 kašičica. Ručak se polako pomerio na 12h, a počeli smo da jedemo bundevu, karfiol, batat, brokoli, povrće iz pilećeg bujona. Od ovih namirnica teže je prihvatila samo brokoli, u smislu da joj se nije iz prve baš svideo. Njega treba davati u malim količinama jer je jak, pa može u nekim slučajevima da izazove povraćanje ili dijareju. Uveli smo i drugi obrok- večeru u 18h. Za večeru sam joj davala isto kao i kad smo počeli uvođenje ručka (prvih par dana pirinač sa mojim mlekom) a potom griz sa mojim mlekom i svaki deseti dan umesto griza mix 7 žitarica sa glutenom. Po novim preporukama treba početi sa ranim, postepenim uvođenjem glutena, pa sam joj do daljnjeg davala te žitarice za večeru na svakih 7- 10 dana. Nakon večere sam ukinula podoj jer je to bio mlečni obrok.

6,5 meseci
Za ručak (12h) smo uveli i piletinu, blitvu, spanać, a večera ostaje identična (18h). Ono što je dodato jeste popodnevna, voćna užina u 15h. Uvodila sam voće po trodnevnom principu: jabuka, kruška, banana, šljiva. Voće je dosta teže prihvatala od povrća. Najbolja situacija je bila sa kruškom, dok smo se sa ostalim baš mučili. Banana je bila možda i najveći problem, jer nisam smela da je stavim u blender, a iznječenu nije htela ni da je lizne. Prihvatila ju je tek u kombinaciji sa avokadom, kasnije. No, vremenom je jako zavolela voće, ali eto, bilo mi je iznenađenje u tom trenutku da beba više voli karfiol nego jabuku ili bananu. Podoji se nastavljaju i nakon ručka i nakon užine.

7 meseci
Sa punih 7 meseci raspored i broj obroka je isti: ručak u 12h, užina u 15h i večera u 18h. Uveli smo ćuretinu za ručak, što nam je odgovaralo posebno jer je puna gvožđa, a Tara je imala manjak pa je tri meseca pila sirup Referum. Dok za večeru uvodimo kiselo mleko, pavlaku i jogurt. Sada, kada smo postepeno uveli gluten, počinje da naizmenično jede griz i mix 7 žitarica. Nije bila oduševljena mlečnim proizvodima u početku, a pavlaka joj se najviše dopala.

8 meseci
Došlo je vreme i za uvođenje prepodnevne voćne užine u 9.30h. To je dovelo do pomeranja ostalih obroka, pa je ručak sada bio u 12.30h, popodnevna užina u 15.30h, a večera u 18.30h. Prepodnevna užina je bila ista kao i popodnevna, samo bih izabrala drugu voćku. Uveli smo breskvu, kajsiju (mogu se naći uvozne ponegde, a imate i 100% voćni pire u DM-u) i avokado (uz kog je, kao što rekoh, zavolela bananu). Za ručak smo uvele teletinu i junetinu, kelarabu, grašak. Nakon par nedelja ponovo je pomerena satnica za pola sata: 10h, 13h, 16h, 19h. Dolazi trenutak da se uvede jaje, tj. za početak žumance. Ono je ujedno i najkomplikovanija namirnica jer uvođenje traje i traje... Prvo se daje 3 dana 1/8 žumanceta, pa ide par dana pauze, pa 3 dana 1/4 žumanceta, pa par dana pauze, pa 3 dana 1/2 žumanceta pa par dana pauze i tek onda 3 dana celo žumance. Nakon što je uvedeno trebalo bi da se kozumira dva puta nedeljno ili umesto mesa za ručak (što ja nisam odabrala jer u mesu ima gvožđa) ili za večeru, kako ga moja beba jede. Izabrala sam da to budu sreda i subota jer mi je lakše da upamtim konkretan dan. I dalje ima podoj nakon svakog obroka sem večere, jedan ujutru, jedan pred spavanje i dva noćna.

9 meseci
Prekosutra punimo 10 meseci i ne mogu da verujem da je i ovaj deveti mesec prošao, hehe. Sada imamo sve obroke, jer je tu i doručak. Tara se najčešće budi oko 7.30h, pa je doručak u 8h. Nakon toga idu: prva užina u 10.30h, ručak u 13.30 (uvedena zelena boranija), druga užina u 16.15, večera u 19h i podoj pred spavanje, nakon kupanja, oko 20.45h. Da se pohvalim: noću je smanjila sa dva na jedan podoj, oko 3h. KONAČNOOOO! Što se tiče doručka, počela sam da joj dajem obrok poput večere kako bi se uopšte navikla da u to vreme jede (večeru svaki put pojede celu, pa znam da to 100% voli). Sada za doručak jedemo naizmenično proso sa sirom i jogurtom i palentu sa bananom i jogurtom. Od sledeće nedelje ću uvesti i kinou, kako bi imala tri kombinacije. Proso je potpuno prihvatila tek pošle nedelje, a drugi doručak joj se od starta sviđa.

Pribor za jelo i spremanje hrane...
Hranu joj spremam u Metalac šerpicama, koje su jesenas bile u Maxiju na akciji, pa sam se obezbedila, a dobile smo još jednu pri kupovini knjige "Moj prvi zalogaj". Tanjirići iz kojih jede su iz Avent seta sa slike iznad, mada veliki još ne koristimo jer je još mala. Kašičica iz tog seta je u početku bila prevelika i nismo se sa njom snašle, pa sam slučajno kupila u DM-u njihove Babylove, koje su se pokazale fantastično i još uvek ih redovno kostistimo. Tommee Tippee set posudica sa kasičicom koja se pričvršćuje, je odličan kada jedemo van kuće.

Dodatne stvarčice bez kojih ne mogu...
Hranilica koju smo izabrali je ova Chicco sa slike, kupljena u Leto Shop (tamo smo kupovali sve velike, konkretne stvari). Od prvog obroka jede u njoj, za trpezarijskim stolom, bez televizora, igračaka i drugih ometala. Naravno, bilo je dana kada se morala koristiti neka igračka za animaciju, ali ja gledam da je uvek animiram ja pesmom, igranjem itd. a da nauči da je vreme kada se jede vreme za to, a ne za igru. Za spremanje hrane koristimo Delimano 3 u 1 (blender, mikser i secko), mada ne od starta. Kupljen je pre mesec- dva jer je bio snižen 60% i zaista je odličan. Pošto je moja koža ruku jako osetljiva, pronašla sam deterdžent koji mi savršeno odgovara: Frosch baby. Nema miris, slabije peni od klasičnih, blag je i savršen za njene šerpice i tanjiriće.

Hrana koju sam spominjala...
Maslinovo ulje je kupljeno preko Purity Box-a, a ima ga i u Leto Shop-u, Milupa bezmlečne žitarice i griz možete naći u bolje snabdevenim apotekama i Liliju (obratite pažnju da li su sa mlekom ili bez, jer tih drugih ima svuda), proso i palenta su proizvodi DM-a, Dr. Fructo pire od breskve i kajsije takođe tamo možete kupiti (ima i drugih ukusa, ali ja uzimam njih jer trenutno nije sezona tom voću). Za mlečne proizvode (jogurt, kiselo mleko i pavlaku) sam odabrala Bello organic (naravno, jela je i kravicu kada ne nađem Bello), a sir koji kupujemo je mladi President. Gotove Hipp kašice je jela samo dvaput i to slanu neuspešno, a slatku je prihvatila. Ne planiram da joj nudim kupovne sem u slučaju nužde kao ta dva puta jer mislim da ništa ne može da se meri sa sveže pripemljenim obrokom kod kuće.

Zaključak
Ja sada za ručak spremam kombinaciju nekog mesa (oko 40g) i tri povrća. Znam da možda deluje kao nepotrebno, ali kad imam vremena da spremim, što ne bih. Za užine dobije ili samostalnu voćku ili kombinaciju dve. Takođe znam da pojedini pedijatri savetuju ukidanje podoja najpre posle ručka, ali ja nisam osetila potrebu da joj to uskraćujem, već uvek ponudim a ima dana kada neće. Veliki problem nam je bilo (i jeste još uvek) prihvatanje vode. Prosto, nije želela da je lizne, do pre koji dan. Doktorka mi je rekla da nije za brigu jer dokle god ima 5 podoja ona neće biti dovoljno žedna. Pre par dana sam probala da joj umesto Avent flasice, vodu ponudim u NUK- ovoj i uzima pomalo, pa se nadam da će se i to srediti u narednom mesecu. Takođe, čeka nas prelazak na gnječenu hranu, što će biti najveći izazov.

Da li ste na sličan način uveli hranu svojoj bebi ili tek planirate?
Pozdrav :)

P.S. Na fejsbuku je u toku Mama&Baby GIVEAWAY, prijavite se ako do sada niste!

1. Mi smo već veliki, ali je i naš proces uvođenja čvrste hrane tekao na sličan način. Imala sam dva puta sreće da su nam gotove kašice bile bljak, a traženje homemade dobitne kombinacije bio je pravi izazov. Što je najcrnje, sve ono što su gutale kao bebe, sada odbijaju - artičoke, prokelj, spanać, zelje, blitva, brokoli... sve zeleno i zdravo,al ne vredi. Polako Elena - 8god. prelazi u vegetarijance, jer ne jede meso. S druge strane Natalija-4god. je mali mesožder. Jedino sa čime se nikada nismo izborili bila je riba. I dan danas nisam našla način kako bi ih mogla privoleti na više od pola zalogaja.

Replies
    1. Ja se nadam da Tara nece biti previse probirljiva kad poraste, jer nismo ni ja ni muz. Mada nema to nikakve veze, sve zavisi od samog deteta :)

Delete
  2. Super post draga, sada pratim po tvom pisanju i ja uglavnom radim isto tako za sada, Ivan je napunio 6 meseci a vecinu tih nekih pocetnih namirnica smo lepo savladali, on na primer ima problem sa krompirom jedino tu se malo gadi ali kada mu pomesam sa bundevom onda hoce, sada smo poceli sa tikvicama polako napredujemo, takodje idem po kuvaru bebe Marte uz poneki savet pedijatra.

Replies
    1. I Tara je obican krompir mrzela, pa sam joj davala batat :)